menusearch
systematick.ir

نقش کلمات کلیدی در سئو سایت

۱۴۰۱/۱/۲۹ دوشنبه
(4)
(0)
نقش کلمات کلیدی در سئو سایت
نقش کلمات کلیدی در سئو سایت

مقدمه

 

یکی از اولین و مهم ترین قدم ها در سئو این است که، ما مشخص کنیم چه کلماتی کلیدی برای پروژه یا وب سایتمان کلمه‌‌‌‌های هدف هستند. یعنی کاربران آن محصول یا خدمات و یا هرچیز دیگری، چه کلمات کلیدی را سرچ میکنند. گوگل در این زمینه کمک‌‌‌‌های زیادی به ما میکند. داخل سرچ باکس گوگل، زمانی که یک عبارتی رو سرچ میکنیم یک سری suggestion یا همان پیشنهاد رو به ما میده که این پیشنهاد ها مشخصا اون کلماتی هستند که ترند شده اند؛ یعنی در این روزها بیشتر سرچ شده اند. پس لیست پیشنهادی گوگل میتونه کمک زیادی به ما بکنه.

داخل یک صفحه سرچ گوگل یا همون SERP که مخفف عبارت Search result Page است، صفحه ای است که نتایج جستجو رو به ما نشان میدهد. در انت‌‌‌‌های صفحه دوباره یک باکسی رو گوگل قرار داده که ما با استفاه از این باکس میتوانیم به کلمات کلیدی ارزشمند تری دست پیدا کنیم.

از ابزارهایی که میتوانیم در بخش کلمات کلیدی استفاده کنیم عبارت اند از: Keyword planner، KW finder و....

 

مفهوم یا خود کلمه کلیدی؟

باید این را در نظر بگیریم که سئو مثل سال‌‌‌‌های قبل نیست. مثلا من "آموزش HTML" رو مثال میزنم. این باور غلطی است که اگر ما HTML را فارسی ینویسیم یا انگلیسی و بر این باور باشیم که این دو کلمه کاملا جدا باشن و دو جایگاه کاملا متفاوت از هم بگیرن، کاملا اشتباه است. اما چندین سال پیش اگر شما، مثلا روی "آموزش HTML" فارسی کار میکردید داخل انگلیسی هیچ جایگاهی نداشتید. پس ما دنبال مفهوم در Keyword Research هستیم و این یکی از نکات مهمی بود که باید به آن اشاره میکردیم.

 

------------------------------------------- -

حتما بخوانید:جدیدترین الگوریتم‌‌‌‌های سئو را بشناسیم

------------------------------------------- -

 

بر چه اساسی کلمات را دسته بندی کنیم؟

 

یافتن کلمات کلیدی

ما کیورد ها را به سه دسته مختلف تقسیم بندی میکنیم که عبارت اند از:

  • Short-tail keyword

  • Mid-tail keyword

  • Long-tail keyword

در ادامه با بیان مثال هایی هرکدام را توضیح و شرح خواهیم داد تا با هرکدام بهتر آشنا بشویم.

 

Short-tail keyword

به کیورد‌‌‌‌های هدفمان که خیلی کوچک هستند short-tail keyword میگویند. در این نوع کلمات، رقابت سختی وجود دارد اما مسئله مهمی که شما باید به عنوان یک سئوکار بهش توجه کنید این است که Conversion Rate یا همان نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار به شدت پایینی دارد. مثل عبارت "طراحی سایت"؛ خب کسی که عبارت "طراحی سایت" را سرچ میکند گوگل میخواد بدونه دنبال چه چیزی در طراحی سایت است. مثلا میخواهد آموزش طراحی سایت ببینه، پروژه سفارش بده، میخواهد برنامه نویس بشود، طراحی سایت شرکتی میخواهد یا فروشگاهی، و... بر اساس این پیشنهاد ها میاد و کاربر رو میبره به سمت هدفش؛ درسته که کلمات کلیدی کوتاه مثل همین "طراحی سایت" میزان سرچ بالایی دارند، اما نرخ تبدیل کاربر هدف پایینی دارند و رقابت نیز خیلی سنگین است.

 

-------------------------------------------------

حتما بخوانید: آموزش سئو به صورت گام به گام

-------------------------------------------------

 

Mid-tail keyword

یک سری کلمات هستند که 2 الی 3 یا 4 سیلابس هستند در واقع از 2 الی 4 کلمه تشکیل شده اند. مثل "طراحی سایت شرکتی"؛ که از 3 کلمه تشکیل شده است.

خب این گونه کلمات نرخ تبدیل به شدت بالاتری نسبت به گروه قبل دارند اما میزان سرچ کمتری نیز دارند. و فقط باید این را در نظر بگیریم که در پروسه Keyword Research به عنوان یک سئوکار زمانی که داریم کلمات کلیدی رو برای یک سایت استخراج میکنیم، باید حواسمان باشد که الان قرار نیست که مابیاییم روی کلماتی که سرچ بیشتری دارند کار کنیم. خیر! هدف اول ما به عنوان سئوکار افزایش نرخ تبدیله و نه افزایش ترافیک سایت؛ شما فرض کنید همینجوری ترافیک وارد سایت ما بشه و اینا تبدیل به مشتری یا کاربر هدف ما نشوند در اصل ما کارمان نتیجه بخش نبوده است.

 

Long-tail keyword

و اما کلمات اصلی و مهم ما یعنی لانگ تیل ها. که مقدار سرچ بسیار پایینی دارند اما نرخ تبدیل به شدت بالایی نسبت به دو گروه اول و مخصوصا short-tail ها دارند. کلمات کلیدی بلند در پروژه‌‌‌‌های ما از الویت به شدت بالایی برخوردار هستند؛ مثلا عبارت "طراحی سایت شرکتی در تهران" را سرچ میکنیم. این کلمه کلیدی جزء لانگ تیل ها است و نرخ تبدیل بالایی دارد. یعنی اون کاربری که چنین کلمه کلیدی طولانی رو سرچ میکنه، قطعا میدونه چی میخاد. و گوگل هم به این کلمات خیلی اهمیت میده. یعنی وبسایتی که داخل long-tail‌‌‌‌های زیادی رتبه داشته باشه، از نظر گوگل هم اعتبار بالایی داره. و رقابت در این نوع کلمات کلیدی بسیار ساده و آسان است. مثلا اگر ما بخواهیم روی کلمه کلیدی "فروش کت و شلوار مردانه اسپورت" کار کنیم مراحل راحت تری نسبت به کلمه کلیدی "کت وشلوار" داریم.

 

از کجا شروع کنیم؟

زمانی که استراتژی سایتمان را میچینیم، باید با Long-tail هاشروع کنیم سپس روی کلمات کلیدی Mid-tail و در آخر هم وبسایتمون رو در Short-tail ها میاریم بالا. یک نکته ای که باید به آن دقت شود، این است که، در long-tail ها اصل رقابت در محتوا است. اگر کسی محتوای مناسبی رو درست کند که کاربری که سرچ کرده تو اون سایت، به اون نتیجه دلخواه برسد، ما کارمان را درست انجام داده ایم؛ مثلا برای پست هامون ویدیو درست کنیم، تصاویر مناسب ایجاد کرده باشیم، متن کاربردی نوشته باشیم که خیلی مهم است. البته که در مقاله‌‌‌‌های بعدی و در بخش سئو محتوا کامل به این موارد اشاره میکنیم.

 

نتیجه گیری

کلمات کلیدی را اگر یک هرم در نظر بگیریم، پایین هرم Long-tail ها هستن و هرچقدر ما توی کلمات کلیدی بلند بیشتری، رتبه بگیریم خیلی راحت توی Mid-tail ها هم رتبه میگیریم و خیلی راحت تر داخل Short-tailها. حال اگر بخواهیم برعکس پروسه کلمات کلیدی را انجام بدیم، یعنی از بالای هرم، قسمت short-tail ها بخواهیم وارد بشویم و تمام تمرکز و هزینه ها رو صرف آنها کنیم، به سختی به نتیجه میرسیم؛ که اگر هم به نتیجه برسیم نرخ تبدیل بسیار پایینی خواهیم داشت و در اصل به هدف دلخواهمان نرسیده ایم.

 

پایان مقاله

  راه‌‌‌‌های یافتن کلمات کلیدی توسط خود گوگل و دسته بندی آنها
روش‌‌‌‌های یافتن کلمات کلیدی
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر